Citrondoftande älggryta i tomatsås.

Denna gryta gjorde Jag till Middag idag. Supergott!!



Receptet hittade jag i nyaste numret av Buffè.

Ingredienser

Gör så här

1. Blötlägg en stor lergryta i kallt vatten minst 15 minuter.
2. Putsa köttet och skär det i ca 3 cm stora tärningar. Skala och hacka löken grovt. Skala och halvera vitlöken. Skär halva citronen i skivor och ta bort ev kärnor, spara den andra halvan till garnering.
3. Blanda kött, lök, vitlök, tomatkross, chilisås, örtkryddor, 2 tsk salt och 1/2 tsk peppar i lergrytan. Lägg på oliver och citronskivor. Häll på vin eller vatten.
4. Ställ in grytan med lock i nedre delen i kall ugn. Sätt ugnen på 250°C. Tillaga grytan 1–1 1/2 timme, tills köttet är mört.
5. Skala och skär potatisen och morötterna i grova bitar. Häll av och skölj bönorna i kallt vatten. Ta ut grytan och lägg ner dem, potatis och morötter. Ställ tillbaka grytan i ugnen med lock ca 30 minuter, tills potatisen är mjuk.
6. Toppa grytan med persilja och finrivet citronskal och bjud gärna med ett gott bröd.

 

 

(Jag tog krossade tomater med vitlök ist för vitlöksklyftor.

Och på slutet av tillagningen då det var en kvart kvar så tog jag ca 2-3 dl grädde som jag blandade med lite creme fraiche och ca 1 msk viltfond, tillsatte detta i grytan och tillagade tiden ut.)

 

Rekommenderas varmt:)

 

Kram från mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0